Historie
De molen werd in 1903 in opdracht van P.A.F. Gitzels gebouwd.
Chris van Bussel vermeldt op de achterzijde van een oude foto (bewaard bij 'Allemolens') dat deze molen in 1928 zijn wiekenkruis verspeelde maar in 1930 geheel hersteld was. Mogelijk heeft deze molen inderdaad in 1928 zware schade opgelopen: ook in 1944 is dit gebeurd, ditmaal door oorlogsgeweld.
In 1946 volgde herstel met onderdelen van de toen net onttakelde stenen beltkorenmolen van Bergeijk. Vermoedelijk zijn daarvan bovenas met -wiel en beide roeden gebruikt. Ook het ijzeren gaffelwiel (met houten kruisarmen) is uit Bergeijk afkomstig.
Helaas: de herstelwerkzaamheden werden niet voltooid, vanwege onenigheid tussen de molenaar en een aannemer. Wat de oorzaak van dit conflict is geweest, is niet goed meer vast te stellen. Feit is, dat het geplande stroomlijnsysteem (aan te nemen: Van Bussel) nooit is aangebracht. Foto's uit die jaren laten een gedeeltelijk opgehekte en dus niet maalvaardige molen zien. Als gevolg werd vanaf 1946 op motorkracht met één koppel stenen en later voornamelijk met een hamermolen gemalen.
De gedwongen stilstand duurde maar liefst 20 jaar: in 1966 volgde aankoop door de gemeente Deurne en snel daarna werd de molen, nu met complete Oud-Hollandse ophekking, maalvaardig opgeleverd.
Ook in 1995 is de molen onderhanden genomen: de gehele staart werd vervangen. Op 7 september 2003 werd het 100-jarig bestaan van deze molen uitgebreid gevierd.
Een historisch detail: in 1903 leverde Mercx een askop aan Gitzels te Liessel. Oude foto's tonen inderdaad een molen met een Mercx-askop. Gezien het feit dat in 1946 een andere as werd gestoken, moet aangenomen worden dat de Mercx-askop in 1944 verloren is gegaan.
Over de naam
De naam "De Volksvriend" stond in elk geval al rond 1930 op de baard.
Opmerkelijk is wel dat in Gemert, op nog geen 20 kilometer afstand, een molen van geheel hetzelfde type en functie staat met eveneens die naam. Verder komt die naam nergens in Nederland voor.