Molenaars

Op molen De Volksvriend zijn 2 molenaars werkzaam.

Peter van Rongen

Peter is in 1957 geboren in de beroemde molenstad Schiedam, stad met de hoogste molens van de wereld. Zijn grootvader, Karl P. F. Stuhlmüller, komt uit een lang geslacht van industriële molenaars in de Duitse stad Bruchsal. Toen Peter in 2011 zijn actieve loopbaan bij de Koninklijke Luchtmacht afsloot was er voldoende tijd beschikbaar en startte hij met de opleiding tot vrijwillig molenaar, waarvoor hij in 2013 zijn diploma behaalde.

Vanaf januari 2012 is hij actief op molen De Volksvriend in Liessel, eerst als leerling en later als gediplomeerd molenaar. Sinds 2014 geeft hij aan leerling-molenaars theorieles op het gebied van veiligheid rond molens. Met ingang van oktober 2016 is Peter door het Gilde van Vrijwillig Molenaars aangesteld als molenaar-instructeur en begeleidt hij leerling-molenaars naar het windmolenexamen.

Toon van de Weijer

Toon is in de zomer van '61 geboren en getogen op een boerderij in Milheeze, samen met zijn drie zussen en drie broers. Direct na de LTS is hij aan de slag gegaan bij een installatiebedrijf, waar hij tot op heden zo'n veertig werkzaam is. Zijn huidige functie binnen het bedrijf is allround servicemonteur. Toon is met een Walsbergse getrouwd en zij zijn in het ouderlijk huis van zijn vrouw gaan wonen.

Na vele uren werk, koos hij voor ontspanning. Dit vond Toon bij de molens. Eind 2014 is hij dan ook gestart aan de opleiding tot vrijwillige molenaar. In april 2017 heeft hij zijn opleiding succesvol afgerond. Tijdens deze opleiding heeft hij bij De Volksvriend zijn praktijkervaring opgedaan. Toon zal voornamelijk op zaterdagen bij de molen aanwezig zijn.

Hans Verbeek

Hans woont in Liessel, is in de zomer van 1956 geboren, opgegroeid in Liessel en komt uit een gezin met acht kinderen. Na zijn opleiding metaal en elektro is hij naar de bedrijfsschool van Philips gegaan. Hij werkt op dit moment bij NTS Mechatronics in Eindhoven als mechatronica prototype monteur en doet dat al bijna 24 jaar.

Zijn hobby’s zijn fietsen en handboogschieten. Zijn nieuwe hobby is molenaar, waarvoor hij op 9 juni 2021 is geslaagd voor het landelijk examen bij de Vereniging De Hollandsche Molen.

De Volksvriend

Adres: Hoofdstraat 30
           5757AN, Liessel

Molenaars:
           Peter van Rongen (06-18653805)
           Toon van de Weijer (06-22208277)
           Hans Verbeek

Email: Molen De Volksvriend

Openingstijden:
           Donderdag: 10.00 - 16.00
           Zaterdag: 10.00 - 16.00
           Andere dagen op afspraak.

Te volgen op: