De standerdmolen lijkt, vanwege een inscriptie in de standerd te dateren van 1506. De constructie van de molen heeft echter alle kenmerken van een molen uit de 18e eeuw. De oorzaak hiervan is waarschijnlijk gelegen in het feit, dat de molen in op 17 mei 1771 omwaaide (“door overgrooten storm van wint, hagel, donder, blixem ende regen ter aerde nedergevallen”) en in 1779 nogmaals een grote herstelbeurt kreeg nadat hij in een zware storm opnieuw ernstig beschadigd werd. Bronnen uit onder meer 1419 en 1425 wijzen er op, dat eerder al een molen op deze plek gestaan moet hebben.

De molen behoorde lange tijd - nog tot in de 20ste eeuw - aan de Heren van Asten. In 1953 werd de molen verkocht aan de familie Van Stekelenburg. In 1961 werd groot herstel uitgevoerd.

In de nacht van 15 op 16 juni 1970 werd deze molen het slachtoffer van brandstichting maar bleef overeind, zij het zwaar beschadigd.

In 1973-1975 is de molen herbouwd en daarbij een klein stukje (negen meter) verplaatst en op een kunstmatige heuvel gezet.

Over dit noodzakelijke herstel is indertijd nogal wat te doen geweest; de beschadigde molen was min of meer opgegeven en er was al een andere molen aangekocht om deze te vervangen: de Stermolen uit Eksel (België).

Dit opmerkelijke plan ging evenwel niet door: de Stermolen kon te Eksel blijkbaar toch niet worden gemist en werd vlug 'geklasseerd' (Vlaams voor: "op de monumentenlijst gezet"). De Stermolen mocht dus niet worden verkocht en zodoende werd de Astense standerdmolen niet vervangen maar geheel gerestaureerd en vervolgens weer feestelijk in gebruik genomen.

In 1993 was de steenbalk versleten. Deze balk is niet gemakkelijk te vervangen omdat de hele kast van de molen daarop steunt. Toen bleek dat geen enkele hijskraan dicht genoeg bij de molen kon komen, heeft de molenmaker de klus op de klassieke manier geklaard: onder elke hoek van de kast werd een paal met een vijzel geplaatst; nadat de vier palen onderling met elkaar verbonden waren, is de kast vervolgens geleidelijkaan omhoog gevijzeld, waarna er ruimte kwam om de oude balk te vervangen.

Over de naam

In 2006 besloot men, deze altijd naamloze molen alsnog een naam te geven. Dat werd 'De Oostenwind'. Voor die tijd werd de molen soms aangeduid als 'de molen van Stekelenburg'.

DE OOSTENWIND

Adres: Molenweg 23
           5721XG, Asten

Geert van Stekelenburg            (0493-693504)